Friday, October 27, 2006

Hebben Vlaamse productiebedrijven nog een toekomst?

Sinds kort worden we geconfronteerd met het fenomeen “China”, waarbij zowel Oost als West een ingrijpende industriële revolutie tegemoet gaan. China is een hooggeïndustrialiseerde mogendheid met de loonstructuur van een ontwikkelingsland. De gemotiveerde bevolking en de gigantische interne markt vormen het recept voor een dodelijke cocktail. Westerse bedrijven gooien massaal de handdoek in de ring. Zij sluiten, delocaliseren, of besteden taken uit aan Chinese leveranciers. Oost-Europa merkt dat haar positie van goedkope leverancier ondermijnd wordt door Chinese concurrenten. Het vergt ongetwijfeld moed en doorzettingsvermogen om als bedrijfsleider de handschoen op te nemen tegenover deze uitdaging. Niettemin is er geen keus: het verlies van een industriële basis betekend voor een klein land als België verlies aan welvaart, torenhoge werkloosheid, ondermijning van het sociaal zekerheidsstelsel en zelfs daling van de lonen.

De industrie in Vlaanderen raakt in ademnood. Willen bedrijven overleven, dan moet men evolueren naar producten met hogere toegevoegde waarde. Daarom moet men innovatief te denken over de hele productieketen heen. Technologische innovatie heet dit. Maar dit type innovatie is enkel ter beschikking van diegene die de technologie kan aankopen en biedt een beperkt en tijdelijk concurrentieel voordeel. Innovatie kan ook via creativiteit in het beheer van het productiegebeuren: het "slim" organiseren van bedrijfsprocessen. Succespraktijken (best practices) weerspiegelen de best gekende wijze om een bedrijfsproces of activiteit uit te voeren. Ze worden als dusdanig bestempeld omdat de organisaties die deze praktijken toepassen, uitstekende resultaten boeken.

Prof. Van Landeghem van de Universiteit Gent geeft toelichting hoe de Vlaamse bedrijven scoren op het vlak van productiebeheer. Hoe organiseren zij hun operationele activiteiten? Welke methodes en technieken worden frequent benut? Op welke domeinen is er een inhaalbeweging nodig? Het onderzoek is het eerste resultaat van een langlopende bevraging van Vlaamse bedrijven in het kader van de Webscan benchmarking oefening. Een volgehouden campagne moet bedrijven inlichten over deze unieke gelegenheid om zich gratis te benchmarken. De eerste resultaten zijn nu beschikbaar. Er zijn 280 bedrijven die zich voor Webscan hebben geregistreerd. Daarvan heeft slechts 21% de oefening vervolledigd. Vlaamse industriële bedrijven hebben bedroevend weinig oog voor het ingrijpend verbeteren van hun productie organisatie. Men zou geneigd zijn te denken dat zij reeds voldoende goed georganiseerd zijn, maar niets is minder waar. Wanneer we de resultaten van dit onderzoek vergelijken met het algemene gebruik van succespraktijken dan scoren de kleine bedrijven beduidend lager: zij gebruiken gemiddeld 32% van de succespraktijken, ten opzichte van 42% voor de grotere bedrijven. Bedrijven die dus meer succespraktijken toepassen behalen in de regel een hoger financieel rendement. De kleine bedrijven lijken dus kwetsbaar te zijn en behalen minder financieel rendement. Gelet op hun economisch belang is een mentaliteitswijziging dringend nodig.

Op 12 december grijpt er een gratis Kennisevenement plaats in het Business Center in de Tramstraat 61 te Zwijnaarde. Inlichtingen en inschrijven via tel 09 264 55 04 of http://www.webscan.be/
Guido Van Peeterssen.