WATer beweegt in Gent
Gent dankt zijn ontstaan en zijn welvaart voor een groot deel aan water. Maar in de zeventiger jaren moest water wijken voor koning auto. Open water werd synoniem van open riool. Ofwel werd de waterloop overbrugd om plaats te maken voor parkings. Ofwel keerde men de problemen de rug toe zodat hele stadsdelen verder verloederden. Het huidige Gentse stadsbestuur gooide het roer om door zich weer naar het water te richten. Kaaimuren werden verlaagd, bruggen gerenoveerd en jaagpaden opnieuw aangelegd. Bovendien werden er groen- en fietsassen en groene zones aangelegd.
Gent maakt nu deel uit van een reeks Europese steden die door prestigieuze werken internationaal aanzien krijgen. Gent neemt daarmee deel aan een Europees programma waar ook de Vlaamse overheid een belangrijke deelname levert. De opening van Portus Ganda, de nieuwe prestigieuze jachthaven, was één van de parels op de kroon. Daarom ondertekende Minister Kris Peeters samen met schepen Karin Temmerman en schepen Versnick het actieprogramma over watergebonden infrastructuurwerken. Het plan werd gebundeld in een lijvige brochure met de toepasselijke titel ‘WATer beweegt in Gent’.
Departementshoofd Reginald Claeys: “De werken aan de Graslei en de Korenlei zijn echte succesverhalen en door de renovatie van de bruggen is de Leie doorheen het centrum weer bevaarbaar. Maar het is voor al door de collectorenwerken en het onderhoud dat de waterkwaliteit spectaculair verbeterde”. Gent is nu een stad waar plaats is voor pleziervaart en toeristische rondvaarten.
Schepen Temmerman heeft vooral oog voor de ‘flow’ die Gent kenmerkt en heeft vooral oog voor wat er rond dat water gebeurt:”Met het Mobiliteitsplan is Gent een stuk veiliger en leefbaarder en het Gentse Fietsplan maakt deel uit van het provinciaal Fietsrouteplan”. Maar schepen Temmerman hecht ook veel belang aan de verbinding tussen de groene valleien en de binnenstad. De waterlopen zijn de dragers van deze groenassen. Schepen Versnick is erg trots op het Gentse Lichtplan dat naast gevels en monumenten ook bruggen en kaaien accentueert. Door de heraanleg van pleinen en aanpalende straten worden deze weer het kloppend hard voor handel en toerisme.
Gent werkt nu aan nog meer onderdoorgangen onder bruggen, nog meer jaagpaden. Fietsers en wandelaars zullen vooral de onderdoorgangen aan de Sint-Jorisbrug, Terplatenbrug en de Europabrug waarderen. Gent wil ook een aantal kaden verlagen zodat er een interactie ontstaat tussen water en binnenstad. Er komt ook een voetgangersbrug van het Keizerpark naar de Scheldekaai in Gentbrugge. Deze ontsluiting zal voor een snelle en veilige fiets- en wandelroute tussen het centrum en Gentbrugge zorgen.
Guido Van Peeterssen.
Gent maakt nu deel uit van een reeks Europese steden die door prestigieuze werken internationaal aanzien krijgen. Gent neemt daarmee deel aan een Europees programma waar ook de Vlaamse overheid een belangrijke deelname levert. De opening van Portus Ganda, de nieuwe prestigieuze jachthaven, was één van de parels op de kroon. Daarom ondertekende Minister Kris Peeters samen met schepen Karin Temmerman en schepen Versnick het actieprogramma over watergebonden infrastructuurwerken. Het plan werd gebundeld in een lijvige brochure met de toepasselijke titel ‘WATer beweegt in Gent’.
Departementshoofd Reginald Claeys: “De werken aan de Graslei en de Korenlei zijn echte succesverhalen en door de renovatie van de bruggen is de Leie doorheen het centrum weer bevaarbaar. Maar het is voor al door de collectorenwerken en het onderhoud dat de waterkwaliteit spectaculair verbeterde”. Gent is nu een stad waar plaats is voor pleziervaart en toeristische rondvaarten.
Schepen Temmerman heeft vooral oog voor de ‘flow’ die Gent kenmerkt en heeft vooral oog voor wat er rond dat water gebeurt:”Met het Mobiliteitsplan is Gent een stuk veiliger en leefbaarder en het Gentse Fietsplan maakt deel uit van het provinciaal Fietsrouteplan”. Maar schepen Temmerman hecht ook veel belang aan de verbinding tussen de groene valleien en de binnenstad. De waterlopen zijn de dragers van deze groenassen. Schepen Versnick is erg trots op het Gentse Lichtplan dat naast gevels en monumenten ook bruggen en kaaien accentueert. Door de heraanleg van pleinen en aanpalende straten worden deze weer het kloppend hard voor handel en toerisme.
Gent werkt nu aan nog meer onderdoorgangen onder bruggen, nog meer jaagpaden. Fietsers en wandelaars zullen vooral de onderdoorgangen aan de Sint-Jorisbrug, Terplatenbrug en de Europabrug waarderen. Gent wil ook een aantal kaden verlagen zodat er een interactie ontstaat tussen water en binnenstad. Er komt ook een voetgangersbrug van het Keizerpark naar de Scheldekaai in Gentbrugge. Deze ontsluiting zal voor een snelle en veilige fiets- en wandelroute tussen het centrum en Gentbrugge zorgen.
Guido Van Peeterssen.
Labels: onderdoorgangen
<< Home