Friday, October 27, 2006

Nieuw bedrijventerrein Eiland Zwijnaarde

De Stad Gent en de Provincie Oost-Vlaanderen ondertekenden samen met diverse partners een overeenkomst om een nieuw bedrijventerrein van 60 hectare te ontwikkelen op het Eiland te Zwijnaarde. Het terrein werd jarenlang gebruikt als slibstort en blijft nog actief tot 2009. Van zodra het voldoende opgehoogd is heeft men er een prachtige locatie om een bedrijventerrein aan te leggen.

Schepen Termont: “De vijf partners zijn allen mede-eigenaar van deze site en gezien de grote nood aan goede bedrijfsterreinen wensen wij het Eiland zo snel mogelijk bouwrijp te maken”. Er was vroeger al een samenwerking tussen overheid en private partners maar die stuitte op heel wat juridische problemen en in dat enge keurslijf was het niet mogelijk goed werk te leveren. Toch willen Gent en de provincie de samenwerking zo snel mogelijk hervatten, vandaar deze belangrijke overeenkomst. De partners zullen de onkosten evenredig verdelen maar de vraag is of wat deze investering naar tewerkstelling betekend.

Schepen Termont, voorzitter van de stuurgroep: “De Universiteit Gent doet niet alleen aan research, zij investeert ook in kleine hoogtechnologische bedrijven. Deze locatie zal de positie van Gent als kenniscentrum zeker verstevigen. Andere bedrijven zullen gezien de ligging aan R4, E40 en de Ringvaart meer op distributie gericht zijn. Het Eiland zal zeker goed zijn voor enkele honderden banen.

Wellicht zal het terrein tegen 2010 klaar zijn, dat lijkt nog een hele poos. Maar de overheid heeft nog een lange weg af te leggen eer het gebied ontsloten wordt. De ontsluiting van de R4 krijgt hiermee de hoogste prioriteit want ook het nieuwe AA Gent Stadion aan de oude Groothandelsmarkt en de hele site rondom zijn anders amper bereikbaar, en die moeten tegen 2007 klaar zijn. De nieuw aan te leggen verkeersinfrastructuur zou van de omgeving een nieuwe deelgemeente moeten maken. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel.

Schepen Versnick: “ Gent is een kruispunt van wegen en ideeën, maar ook van handel en nijverheid. Internationale contacten leren ons dat bedrijven op zoek gaan naar toplocaties. Enkel als we goed uitgebouwde terreinen met een ideale ligging aanbieden maken we een goede kans”. Op dit ogenblik zijn er al kandidaten, wat een goed voorteken is. Bovendien ligt het Eiland aan de Ringvaart en het Kanaal van Zwijnaarde. Binnenvaart is een duurzaam alternatief voor het transport langs de weg.

Het beleid heeft de laatste jaren niet stilgezeten en de paarse coalitie bouwde binnen de diverse stadsdiensten een heel wat technische expertise op. Toch werd er ook werkt ook aan kleine problemen zoals mobiliteit en leefbaarheid gewerkt. Daardoor kan Gent nu de komende jaren niet alleen heel wat economische troeven uitspelen maar in zee gaan met partners naar eigen keuze. En dat ziet er naar uit dat die een meerwaarde voor Gent en omgeving zullen betekenen.
Guido Van Peeterssen.