Druk bezocht debat over omgeving Sint-Pietersstation
Zaterdagnamiddag bezochten meer dan 150 mensen de infomarkt over het project Sint-Pietersstation. Aan de infomarkt namen niet enkel de lokale afdelingen van de CD&V, Sp.a-Spirit, Groen! en de VLD actief deel. Maar ook de milieugroep Sint-Pieters Aaigem, het comité van de Rijsenbergstraat en het buurtcomité Buitensporig waren present. De stationsomgeving ondergaat de komende jaren een complete metamorfose. Het station wordt volledig vernieuwd met een rechtstreekse verbindingsweg naar de R4 en langs de Fabiolalaan komen hoge kantoorgebouwen. De Vlaamse regering legde vorige week het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de stationsomgeving voorlopig vast.
Na de drukke infomarkt was er een debat met schepen Karin Temmerman (SP.a), Luc Lavreyse van Buitensporig, Manu Claeys van het Antwerpse stationbuurtcomité De Ploeg, en moderator Filip De Rynck, docent Bestuurskunde aan de Hogeschool Gent. Het debat behandelde de voornaamste vragen van de wijkbewoners en zelf verliep erg constructief. Hoogbouw en de enorme omvang van het project waren heikele thema’s. Luc Lavryse: “Gelukkig werden de plannen al flink aangepast. Op de plannen van 1999 stonden nog zes torens van 110 meter hoog, maar hoogbouw tot 80 meter is nog steeds te hoog. Het project moet verder afslanken en eventueel vertikaal over de sporen gaan”. Schepen Temmerman: “Het is ongelooflijk hoe star de NMBS wel is, we hebben erg veel druk moeten uitoefenen om de plannen bij te sturen”. VLD senator Stefaan Noreilde: “ De plannen zullen gefaseerd verlopen en hopelijk worden de plannen nog bijgestuurd. Van Brusselse situaties met kaalslag en verloedering zal hier geen sprake zijn”.
De buurt ziet een modern station wel zitten, maar de torengebouwen en de verbinding met de R4 helemaal niet. Bovendien klagen ze over een gebrek aan inspraak en een eerlijke dialoog met het stadsbestuur en de NMBS. Manu Claeys, van het Antwerpse buurtcomité De Ploeg, stelde vast dat de kwaliteit van dergelijke ontwikkelingen zoals de site aan de Koningin Fabiolalaan er op vooruit gaat als de bewoners er nauw bij betrokken worden. Ook Filip De Rynck (moderator) stelde vast dat er nood is aan meer dialoog. Een voorstel dat algemeen bijval kreeg was om een afvaardiging van de bewoners op te nemen in de stuurgroep van het project Gent Sint-Pieters. Schepen Karin Temmerman beloofde deze vraag te onderzoeken.
Een ander probleem is de mobiliteit: door de verhoging van capaciteit van 30.000 naar 60.000 reizigers vrezen omwonenden voor de leefbaarheid van de buurt. De nieuwe parking zal 2.810 plaatsen tellen, wat zes maal meer is dan nu. Daarvan zijn 1.500 gereserveerd voor pendelaars en 800 voor de projectontwikkeling. Veel verkeer moet binnenkort via de nieuwe verbindingsweg met de R4 verlopen, maar de buurt vraagt beter openbaar vervoer. Schepen Temmerman verwees naar het Pegasusplan dat tot doel heeft om jaarlijks 80 miljoen extra reizigers met het openbaar vervoer te transporteren. In Gent betekent dit een gevoelige uitbreiding van het tramnet. Het plan zou ook een gevoelige daling van het aantal verkeersongevallen tot gevolg hebben.
Archief van 13 februari 2006.
Guido Van Peeterssen.
Na de drukke infomarkt was er een debat met schepen Karin Temmerman (SP.a), Luc Lavreyse van Buitensporig, Manu Claeys van het Antwerpse stationbuurtcomité De Ploeg, en moderator Filip De Rynck, docent Bestuurskunde aan de Hogeschool Gent. Het debat behandelde de voornaamste vragen van de wijkbewoners en zelf verliep erg constructief. Hoogbouw en de enorme omvang van het project waren heikele thema’s. Luc Lavryse: “Gelukkig werden de plannen al flink aangepast. Op de plannen van 1999 stonden nog zes torens van 110 meter hoog, maar hoogbouw tot 80 meter is nog steeds te hoog. Het project moet verder afslanken en eventueel vertikaal over de sporen gaan”. Schepen Temmerman: “Het is ongelooflijk hoe star de NMBS wel is, we hebben erg veel druk moeten uitoefenen om de plannen bij te sturen”. VLD senator Stefaan Noreilde: “ De plannen zullen gefaseerd verlopen en hopelijk worden de plannen nog bijgestuurd. Van Brusselse situaties met kaalslag en verloedering zal hier geen sprake zijn”.
De buurt ziet een modern station wel zitten, maar de torengebouwen en de verbinding met de R4 helemaal niet. Bovendien klagen ze over een gebrek aan inspraak en een eerlijke dialoog met het stadsbestuur en de NMBS. Manu Claeys, van het Antwerpse buurtcomité De Ploeg, stelde vast dat de kwaliteit van dergelijke ontwikkelingen zoals de site aan de Koningin Fabiolalaan er op vooruit gaat als de bewoners er nauw bij betrokken worden. Ook Filip De Rynck (moderator) stelde vast dat er nood is aan meer dialoog. Een voorstel dat algemeen bijval kreeg was om een afvaardiging van de bewoners op te nemen in de stuurgroep van het project Gent Sint-Pieters. Schepen Karin Temmerman beloofde deze vraag te onderzoeken.
Een ander probleem is de mobiliteit: door de verhoging van capaciteit van 30.000 naar 60.000 reizigers vrezen omwonenden voor de leefbaarheid van de buurt. De nieuwe parking zal 2.810 plaatsen tellen, wat zes maal meer is dan nu. Daarvan zijn 1.500 gereserveerd voor pendelaars en 800 voor de projectontwikkeling. Veel verkeer moet binnenkort via de nieuwe verbindingsweg met de R4 verlopen, maar de buurt vraagt beter openbaar vervoer. Schepen Temmerman verwees naar het Pegasusplan dat tot doel heeft om jaarlijks 80 miljoen extra reizigers met het openbaar vervoer te transporteren. In Gent betekent dit een gevoelige uitbreiding van het tramnet. Het plan zou ook een gevoelige daling van het aantal verkeersongevallen tot gevolg hebben.
Archief van 13 februari 2006.
Guido Van Peeterssen.
<< Home