Saturday, December 02, 2006

Internetgebruikers kopen steeds vaker online

Internet kent de laatste jaren een sterke groei. Een van die redenen is dat men steeds meer toepassingen voor Internet vindt. Een van die nieuwe toepassingen is het online huren van films, zodat een verplaatsing naar de videotheek overbodig geworden is. En juist omdat er steeds meer nieuwe toepassingen gevonden worden is het zowel voor de particulier als de ondernemer onmogelijk weg te blijven van het Internet. E-Business rukt onvermijdelijk op. Met E-Business bedoelen we niet alleen het online aankopen en verkopen van goederen en diensten en informatie maar ook het verlenen van service aan klanten en het online samenwerken met bedrijfspartners.

Wie wil betalen kan kiezen tussen gewoon geld of giraal geld. Op Internet kan men enkel kiezen tussen de traditionele kredietkaarten of specifieke internetbetalingswijzen. Vooral deze laatste maken het de consument lastig. Heel vroeger werd er na de online verkoop op de ouderwetse manier met elkaar contact genomen om te betalen. Spoedig kwamen er echter speciale betalingsprogramma’s die men apart moest downloaden. De laatste jaren zijn er op Internet echter voldoende beveiligde betalingswijzen om deze bezwaren te laten vallen. Zelfs de factuur wordt nu elektronisch verzonden terwijl bestellingen met een elektronische handtekening bevestigd worden.

Uit onderzoek blijkt dat het aanvankelijk boeken den Cd’s zijn die het beste verkochten maar de omzet bepaald wordt door verkoop van online vliegtuigtickets, wat niet verwonderlijk is gezien de prijs van de tickets. Maar ook concerttickets doen het steeds beter. Tot voor kort beperkte men zich tot voor kort nog tot het opsporen van reisinformatie, dan merken we dat er steeds meer online reservaties gebeuren. Voor het boeken van korte trips maken 58% van de internauten gebruik van het Internet. Voor het reserveren van vliegtuigreizen via de officiële site van de luchtvaartmaatschappij is dit één op vijf. De laatste grote sector die via Internet verkoopt is de textielsector. De Belgische internaut gebruikt met enthousiasme de aangeboden kortingsbonnen. Liefst één op drie maakte gebruik van een kortingsbon die via email of website aangeboden werd.

Het aantal Belgische Internetgebruikers groeit gestadig en onderzoekers merken dat 2% effectief tot aankoop overgaat. Volgens cijfers van 2003 is het gemiddelde bedrag van een Internet aankoop 135 euro en doet de klant gemiddeld 3 tot 4 aankopen per jaar. Voor Nederland liggen de cijfers iets hoger, vooral door het aantal Internetgebruikers. Toch stagneer hier het aantal Internetgebruik. Nederland schoot destijds in vergelijking met de buurlanden snel uit de startblokken maar verliest nu zijn voorsprong. Onderzoekers vermoeden hier een verband met het aantal breedbandverbindingen. Breedbandgebruikers surfen namelijk sneller en zelfzekerder.
Archief van 23 maart 2006.
Guido Van Peeterssen