Thursday, November 30, 2006

Belgen zijn tevreden over de dienstencheque

Liefst negentig percent van de Belgen vindt de dienstencheque een goed initiatief en 64 procent evalueert het huidige systeem positief. Ruim tachtig procent staat ook gunstig tegenover de kostprijs. Dat blijkt uit de eerste enquête van uitzendbureau Creyf's over dat onderwerp. Precies omdat het systeem van dienstencheques zo veel bijval kent, wil de VLD het systeem uitbreiden naar kinderopvang.

Een thuishulp die met dienstencheques de kinderen thuis opvangt, kan immers nog steeds niet in Vlaanderen, wél al in Wallonië. Toch beantwoorden de huidige kinderdagverblijven vaak niet aan de individuele noden van alle werkende Vlamingen. En het zijn net zij die het meest een beroep doen op de dienstencheques, blijkt uit het Creyf’s onderzoek. Vooral het actieve deel van de bevolking, getrouwde koppels en mensen met of zonder kinderen vragen huishoudhulp via de cheques. Opvallend is dat voornamelijk Vlamingen een beroep doen op huishoudhulp. In Brussel en Wallonië is de formule veel minder populair, wellicht omdat het systeem later werd opgestart. Uit het onderzoek komt naar voor dat de dienstencheque goed gekend is en zowel door gebruikers als niet-gebruikers positief wordt geëvalueerd. Meer dan tachtig procent is bereid de dienstencheque aan te bevelen aan anderen.

De belangrijkste huishoudelijke taak waarvoor een beroep wordt gedaan op de dienstencheque is de schoonmaak. Ook strijken, koken, boodschappen doen of naaiwerk verrichten worden in mindere of meerdere mate overgelaten aan de huishoudhulp. Op de vraag waarvoor in de toekomst behoefte is aan dienstencheques, antwoordt 42 procent kinderopvang, 42 procent tuinieren en 33 procent schilderwerken.
Archief van 07/01/2006
Guido Van Peeterssen