Saturday, November 11, 2006

Gentenaars erg tevreden over IVAGO

IVAGO nam nu 11 jaar geleden de taak over van de Gentse ‘vuilkar’ en startte met het revolutionaire principe: de vervuiler betaalt. Een principe dat nu algemeen aanvaardt wordt. Voorzitter Rita Uyttendaele: “Gent is ingrijpend veranderd. Het is niet alleen de Gezelligste Stad maar het is ook een bruisende studentenstad en het is een toeristische trekpleister. Als we de vele evenementen zoals de Kerstparade, de Cityparade en niet te vergeten de Gentse Feesten meetellen begrijpt men het belang van een efficiënt afvalbeleid”. De vraag is nu of dat afvalbeleid beantwoord aan de noden van burgers en bedrijven. Daarom voerde IVAGO een onderzoek uit naar de algemene noden en tevredenheid.

Een onafhankelijke studie wees uit dat 94% van de Gentenaars tevreden is over de ophaling van het huisvuil, in Destelbergen is dit zelfs 96 percent! Gebruikers hechten veel belang aan de vaste ophaaldag en 98% is dan ook tevreden over de regelmaat van het systeem. Alhoewel 80% tevreden is over de factuur van IVAGO zijn er toch merkwaardige verschillen. Rita Uytendaele: “Mensen zijn erg tevreden over de dienstverlening en de kostprijs van hun afvalcontainer maar klagen over de prijs van hun grijze afvalzak. Naar inhoud omgerekend is de prijs echter gelijk. Mensen kopen hun grijze afvalzak in de winkel en daar zien ze het prijsverschil met een gewone afvalzak. Echter: in de grijze afvalzak zit de kostprijs van de ophaling en de verwerking van hun afval ingerekend”.

Bedrijven zijn moeilijke klanten en hebben specifieke eisen, zo willen zij sneller en beter bediend te worden en liefst op een vast uur. En zij verlangen meer flexibiliteit. Toch scoort het contact met de ophalers van IVAGO zeer hoog (94%). Maar IVAGO is ook verantwoordelijk voor de algemene netheid van de straten. Hier durven de meningen uiteenlopen. Toch verklaart het overgrote deel van de bewoners dat er weinig afval rondslingert, de straten tijdig geveegd worden en er na festiviteiten snel opgeruimd wordt. Afvalkorven zijn echter het zorgenkind van IVAGO. Ze trekken sluikstort aan en geven snel een verloederd beeld. Soms is het dweilen met de kraan open.

Maar de dienstverlening van IVAGO reikt veel verder. Gentenaars hebben hun weg naar het containerpark gevonden en zijn daar erg tevreden over. Enkel het gemak om afval in containers te storten kan beter. Naar de ophaling van het grofvuil kijken de Gentenaars reikhalzend uit. Jammer dat er slechts twee ophalingen per jaar zijn en men geen elektrische apparaten kan meegeven. Rita Uyttendaele: ”Jammer genoeg zijn de kosten erg hoog en die kunnen wij echt niet verhalen. En wat elektrische apparaten betreft, die zijn welkom bij de kringloopwinkels”.

Maar kan het nog beter? Directeur Paul Dobbelaere: vanaf volgend jaar kiezen wij 32 straten verspreid over het ganse grondgebied en gaan wij met inspecteurs op stap Die gaan de precieze vervuiling meten op regelmatige tijdstippen zodat wij precies weten waar de problemen liggen. En wie meer wil weten over IVAGO en het afvalbeleid kan terecht op www.ivago.be.
Archief van 21/12/2005
Guido Van Peeterssen