Sneeuw op de fietspaden: veilig fietsen in Gent
Eind november kregen we de eerste sneeuwval met gladde wegen tot gevolg. De strooidiensten zorgden er voor dat de belangrijkste wegen binnen de kortste keren opnieuw sneeuwvrij waren, maar jammer genoeg gold dat alleen voor de rijbaan en niet voor de fietspaden. De fietsers worden dan bijna verplicht om op de rijbaan tussen de auto’s te laveren met alle gevaren van dien.
Schepen Geert Versnick: “Wij hebben nog klachten ontvangen over het strooien op de fietspaden, hoewel het hoofdzakelijk over gewestwegen ging. Hier is AWV bevoegd voor de veiligheid bij sneeuwval. Strooien op fietspaden blijft zeer ondankbaar. Het kost pakken geld en het resultaat valt soms tegen, om de eenvoudige reden dat er te weinig verkeer is om het smeltpatroon in gang te zetten. Om dezelfde reden wordt er ook nooit gestrooid op wegen met zeer weinig verkeer zoals verkavelingen, beluiken en zo. Fietspaden worden echter NIET vergeten, wel integendeel”.
De bestrooiingen begonnen bij de eerste sneewval op vrijdag 25 november om 23u30 en er is continu doorgewerkt tot zondag 27 november. Daarna kwamen er nog enkele individuele oproepen, vragen voor bestrooiing bij markten en evenementen. Er werd 450 ton zout gestrooid: 24.300 euro zonder technische noch personeelskosten, zijnde een kwart van het jaarbudget. Ongeveer de helft van de stadswegen werd bestrooid: 300 à 500 km stadswegen. Het is praktisch en financieel onmogelijk om op alle wegen te strooien.
Fietspaden :
Gent beschikt over 2 smalle fietspadstrooiers, eentje uitgerust met een frontale sneeuwborstel, de andere met een kleine sneeuwruimer. Beide accessoires bieden veel meer resultaat door het verwijderen van de sneeuw dan het strooien zelf. Beide voertuigen hebben continu doorgewerkt tijdens de hierboven aangehaalde periode. Ze behandelen alle fietspaden op eigen bedding, smalle wegen, trottoirs in voetgangersgebied, het Patershol, enz. In totaal werd hun circuit van 55,4 km maar liefst 12 keren behandeld (totaal 664 km).
Schepen Versnick: “Ik ben tevreden met de resultaten en de inzet van het personeel. Zij hebben de richtlijnen van het Sneeuw- en Ijzelplan gevolgd. Dit plan wordt op geregelde tijdstippen getoetst aan de ervaringen op het terrein.
Archief 26/12/2005
Guido Van Peeterssen
Schepen Geert Versnick: “Wij hebben nog klachten ontvangen over het strooien op de fietspaden, hoewel het hoofdzakelijk over gewestwegen ging. Hier is AWV bevoegd voor de veiligheid bij sneeuwval. Strooien op fietspaden blijft zeer ondankbaar. Het kost pakken geld en het resultaat valt soms tegen, om de eenvoudige reden dat er te weinig verkeer is om het smeltpatroon in gang te zetten. Om dezelfde reden wordt er ook nooit gestrooid op wegen met zeer weinig verkeer zoals verkavelingen, beluiken en zo. Fietspaden worden echter NIET vergeten, wel integendeel”.
De bestrooiingen begonnen bij de eerste sneewval op vrijdag 25 november om 23u30 en er is continu doorgewerkt tot zondag 27 november. Daarna kwamen er nog enkele individuele oproepen, vragen voor bestrooiing bij markten en evenementen. Er werd 450 ton zout gestrooid: 24.300 euro zonder technische noch personeelskosten, zijnde een kwart van het jaarbudget. Ongeveer de helft van de stadswegen werd bestrooid: 300 à 500 km stadswegen. Het is praktisch en financieel onmogelijk om op alle wegen te strooien.
Fietspaden :
Gent beschikt over 2 smalle fietspadstrooiers, eentje uitgerust met een frontale sneeuwborstel, de andere met een kleine sneeuwruimer. Beide accessoires bieden veel meer resultaat door het verwijderen van de sneeuw dan het strooien zelf. Beide voertuigen hebben continu doorgewerkt tijdens de hierboven aangehaalde periode. Ze behandelen alle fietspaden op eigen bedding, smalle wegen, trottoirs in voetgangersgebied, het Patershol, enz. In totaal werd hun circuit van 55,4 km maar liefst 12 keren behandeld (totaal 664 km).
Schepen Versnick: “Ik ben tevreden met de resultaten en de inzet van het personeel. Zij hebben de richtlijnen van het Sneeuw- en Ijzelplan gevolgd. Dit plan wordt op geregelde tijdstippen getoetst aan de ervaringen op het terrein.
Archief 26/12/2005
Guido Van Peeterssen
<< Home