Saturday, December 02, 2006

1 miljoen euro voor milieuvriendelijke bus

Op voorstel van Vlaams minister Fientje Moerman heeft de Vlaamse Regering beslist om aan het familiebedrijf Van Hool NV 945.000 euro steun toe te kennen. Bij Van Hool loopt een innovatieproject rond de bouw van een brandstofcelbus. Het concept is uniek, omdat het over een hybride technologie gaat met zero CO²-emissie tot gevolg. Minister Moerman:”Kennis is en blijft de belangrijkste grondstof van Vlaanderen. Om die kennis op peil te houden moeten we investeren in vorming en in bedrijven die werken aan de vorming van het personeel”.


De brandstofcelbus is een stadsbus die via een brandstofcel op het dak van de bus van elektrische stroom wordt voorzien. De brandstofcelbus zou in de toekomst het einde van de trolleybus kunnen betekenen, omdat de deze het voordeel van elektrische aandrijving combineert met het voordeel van rijden zonder gebondenheid aan bovenleidingen. De nadelen van de brandstofcelbus zijn vooral de hoge aanschafkosten en de kosten van de waterstofproductie unit en tankinstallatie.


Van Hool is één van 's werelds grootste onafhankelijke constructeurs met een jaarproductie van 1.800 bussen en 5.000 opleggers en onderstellen, waarvan 80% voor de buitenlandse markt. De onderneming stelt 4.500 mensen voltijds te werk. Het project past ook in de doelstellingen van de Vlaamse Regering betreffende innovatie, technologisch onderzoek en duurzame ontwikkeling. Minister Moerman: “We hebben in Vlaanderen heel wat kennis in huis op het gebied van milieu, alternatieve energie en energiebezuiniging. De brandstofcelbus van Van Hool bewijst dit”. De komende jaren wordt er zeven miljoen euro voorzien om de overheid, de Vlaamse universiteiten en de Vlaamse industrie nieuwe energie- en milieutechnologieën te laten ontwikkelen en te commercialiseren.


De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn start dit najaar een proefproject met deze hybride brandstofcelbus, een bus zonder schadelijke uitstoot die wordt aangedreven op waterstof. Dat bevestigt ons VLD parlementslid Annick De Ridder. Bovendien behoort deze bus tot een nieuwe generatie brandstofcelbussen. Zo moest in het Amerikaanse project de brandstofceltechnologie nog worden ingepast in een bestaande busconstructie, terwijl in het Vlaamse project van bij de start van de constructie rekening wordt gehouden met de vereisten van de brandstofceltechnologie. De bus van De Lijn wordt dus de eerste volledig geïntegreerde bus met brandstofcel wereldwijd
Archief van 12 mei 2006.
Guido Van Peeterssen.