Saturday, December 02, 2006

Patrick Dewael (VLD) houdt vast aan asielbeleid

Minister Patrick Dewael (VLD) geeft niet toe aan kerkbezetters en hongerstakers. Duizenden asielzoekers en honderden hongerstakers, verspreid over een twintigtal kerken zetten minister Patrick Dewael onder druk voor het krijgen van een verblijfsvergunning. Maar die houdt voet bij stuk: "Voor dergelijke chantage zwicht ik niet. Als ik hen regulariseer, lopen er morgen honderden kerken vol met illegalen". Sommige kerkbezetters hebben zelfs nooit een aanvraag tot asiel ingediend en maken dan ook geen enkele kans op regularisatie.

Sommige kerken bieden een schuilplaats aan uitgeprocedeerde asielzoekers. Dit is niet meer of minder dan politieke druk uit oefenen op minister Dewael (VLD). Maar Patrick Dewael blijft zijn asielbeleid verdedigen: "Ik zwicht niet voor chantage. Mijn geweten zou pas knagen als ik al wie chantage pleegt zou regulariseren, zoals de bisschoppen willen". Minister Dewael weet ook dat illegale migratie altijd zal blijven bestaan. Maar enkel een gerichte immigratiepolitiek kan een oplossing bieden aan de massa gelukzoekers.

Minister Dewael (VLD) trok vorige week naar Congo om er te praten over de afgewezen Congolese asielzoekers die gerepatrieerd worden maar Congo niet opnieuw binnen mochten. Het was Patrick Dewael die een oplossing vond. Daarnaast liet minister Dewael een videofilm verspreiden om mogelijke asielzoekers te waarschuwen tegen economische en seksuele uitbuiting. Patrick Dewael. "In april waren er maar 870 aanvragen en dit is onder meer te wijten aan onze bezoeken aan Roemenië en Bulgarije. Dit jaar zullen drie maal minder asielaanvragen zijn dan in 2000”.

De nieuwe asielwet is bovendien helemaal niet onmenselijk. Dankzij de wet zullen asielzoekers voortaan geen jaren meer in onzekerheid leven. Binnen de 12 maanden krijgen ze aan antwoord. Maar wie afgewezen wordt, zal zijn beroepsprocedure niet eindeloos kunnen rekken, zoals nu het geval is. Wie wel nog het slachtoffer wordt van de traagheid van de overheid, mag blijven op voorwaarde dat zij geen gevaar betekenen voor de openbare orde en zij bereid zijn zich te integreren. Patrick Dewael (VLD): "Ik ben niet harteloos, integendeel. Maar het pad ligt bezaaid met bananenschillen. Velen zijn gestruikeld terwijl ik overeind blijf. De wet kan hard zijn maar ik moet hem naleven. Dat is de eed die ik gezworen heb”.
Archief van 9 mei 2006.
Guido Van Peeterssen.