Gent steunt de mensenrechten
Op zaterdag 10 december is het de jaarlijkse Internationale Mensenrechtendag. Dan herdenkt de wereld het aannemen van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens door de Verenigde Naties in 1948. Amnesty International grijpt deze gelegenheid aan om mensen gedurende een hele week te mobiliseren voor de mensenrechten. Dit jaar staat artikel 5 van de Verklaring centraal: je mag niemand martelen.
De Stad Gent ondersteunt deze campagne. Tijdens de mensenrechtenweek, van zaterdag 3 tot zondag 11 december, zal er een spandoek met het opschrift ‘Gent steunt de mensenrechten. En jij?’ aan het Gravensteen en aan het Vredeshuis hangen. Op zaterdag 10 december organiseert Amnesty International in samenwerking met de Vlaamse beiaardiers een nationale activiteit onder de slagzin ‘Mensenrechten aan de grote klok’. Ook de Gentse beiaard zal die dag van zich laten horen. Om 14.45 uur zullen de klokken van het belfort luiden, om op die manier de aandacht te vragen voor de elementaire mensenrechten. Om 15 uur is er een beiaardconcert met de compositie ‘Oscar for Amnesty’. Dit werk is van de hand van Dirk Brossé, geboren Gentenaar.
Brossé componeerde verschillende symfonische werken, liedjes en muziek voor theater. De twee ouvertures voor het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen zijn eveneens van zijn hand. Maar het is dankzij zijn filmmuziek dat Dirk Brossé bekend is geworden bij het grote publiek. Hij kreeg veel aandacht aan zijn vier grootste werken: Boerenpsalm, Koko Flanel, Daens en Marie. Boerenpsalm biedt een pastoraal aandoende score voor kamerorkest. Het geheel doet eer aan het Vlaamse platteland. Het hoogtepunt is ongetwijfeld het mooie sanctus, dat ingetogen werd uitgevoerd door het BRTN-koor onder leiding van Vic Nees. Koko Flanel, de eerste film van baron Stijn Coninx, laat zien hoe veelzijdig Brossé wel is. De muziek wemelt van de verschillende stijlen, van vlotte Bossa Nova tot bombastische filmmuziek. Maar het werkt! Nooit was een kus tussen Bea en Urbanus zo ontroerend als met Brossé's muziek. Voor de tweede film van Coninx, de met gunstige kritieken overladen en bewierookte film Daens, schreef Brossé een mooie score, die jammer genoeg vaak schippert tussen intens gevoelig en overmatig sentimenteel. Brossé’s meesterwerk tot nu toe, echter, is zijn score voor de Waalse film Marie, een jeugdfilm waarvoor hij een score componeerde die in het verlengde ligt van Daens, maar meer integer overkomt en subtieler is van opzet.
Guido Van Peeterssen.
De Stad Gent ondersteunt deze campagne. Tijdens de mensenrechtenweek, van zaterdag 3 tot zondag 11 december, zal er een spandoek met het opschrift ‘Gent steunt de mensenrechten. En jij?’ aan het Gravensteen en aan het Vredeshuis hangen. Op zaterdag 10 december organiseert Amnesty International in samenwerking met de Vlaamse beiaardiers een nationale activiteit onder de slagzin ‘Mensenrechten aan de grote klok’. Ook de Gentse beiaard zal die dag van zich laten horen. Om 14.45 uur zullen de klokken van het belfort luiden, om op die manier de aandacht te vragen voor de elementaire mensenrechten. Om 15 uur is er een beiaardconcert met de compositie ‘Oscar for Amnesty’. Dit werk is van de hand van Dirk Brossé, geboren Gentenaar.
Brossé componeerde verschillende symfonische werken, liedjes en muziek voor theater. De twee ouvertures voor het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen zijn eveneens van zijn hand. Maar het is dankzij zijn filmmuziek dat Dirk Brossé bekend is geworden bij het grote publiek. Hij kreeg veel aandacht aan zijn vier grootste werken: Boerenpsalm, Koko Flanel, Daens en Marie. Boerenpsalm biedt een pastoraal aandoende score voor kamerorkest. Het geheel doet eer aan het Vlaamse platteland. Het hoogtepunt is ongetwijfeld het mooie sanctus, dat ingetogen werd uitgevoerd door het BRTN-koor onder leiding van Vic Nees. Koko Flanel, de eerste film van baron Stijn Coninx, laat zien hoe veelzijdig Brossé wel is. De muziek wemelt van de verschillende stijlen, van vlotte Bossa Nova tot bombastische filmmuziek. Maar het werkt! Nooit was een kus tussen Bea en Urbanus zo ontroerend als met Brossé's muziek. Voor de tweede film van Coninx, de met gunstige kritieken overladen en bewierookte film Daens, schreef Brossé een mooie score, die jammer genoeg vaak schippert tussen intens gevoelig en overmatig sentimenteel. Brossé’s meesterwerk tot nu toe, echter, is zijn score voor de Waalse film Marie, een jeugdfilm waarvoor hij een score componeerde die in het verlengde ligt van Daens, maar meer integer overkomt en subtieler is van opzet.
Guido Van Peeterssen.
<< Home