Sunday, December 03, 2006

Waar kan ik vlot parkeren in Gent?

Een stad zoals Gent bruist van activiteiten. Men woont in Gent, men werkt er, sommigen zijn student in Gent, en anderen komen naar Gent om er zich te ontspannen. Maar als iedereen doet wat hij wil komt er van mobiliteit niets in huis. Toch gaat alles vrij goed, en dat is omdat Gent een uitstekend mobiliteitsbeleid heeft. Voeg daar een uitgekiend parkeerbeleid aan toe en plots gaat alles een stuk beter. Vanaf vandaag komt daar nog een interactieve site met een schat aan informatie bij en is de navigatie is erg gebruiksvriendelijk. De informatie is onderverdeeld in 6 overkoepelende rubrieken: Het Parkeerbedrijf, Parkings, Straatparkeren, Parkeerwijzer, E-loket en Contact.

Een digitale nieuwigheid is de Parkeerwijzer, een interactief stratenplan met de meest actuele en overzichtelijke informatie over het parkeren. Informatieverstrekking is uiteraard één van de hoofddoelstellingen De dienstverlening naar bewoners toe wordt uitgebreid met een e-loket voor het digitaal aanvragen en verlengen van bewonersvignetten. Het Parkeerbedrijf stelt ook een aantal downloadbare formulieren ter beschikking en via een handige Parkeerwijzer krijgt de burger de mogelijkheid om op een interactieve manier informatie op te zoeken over parkeren in een bepaalde straat of buurt.

De rubriek Parkings bevat alle praktische informatie met betrekking tot de stedelijke parkings. Hoe worden de verschillende parkings aangeduid en hoe wordt de automobilist vlot langsheen deze parkings geleid? De rubriek Aanvraagformulieren bundelt alle formulieren waarmee u abonnementen en kaarten kunt bestellen. De rubriek Straatparkeren geeft uitleg over Betalend straatparkeren, Blauwe zone, Bewonersparkeren, PEP, Parkeercontrole, Voetgangersgebied en Laden en Lossen.

De eenvoudigste e-dienstverlening zijn de downloadbare formulieren voor het bestellen van abonnementen en waardekaarten voor de stedelijke parkings. Maar er is ook een e-loket voor het digitaal aanvragen en verlengen van bewonersvignetten. Zo hoeft de burger niet zo vaak meer langs te komen in de kantoren van het Parkeerbedrijf. Bovendien werkt het Parkeerbedrijf samen met Gentinfo, het servicecenter van de Stad Gent. Men kan telefonisch contact opnemen met Gentinfo op het nummer 09 210 10 10, van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur. Gentinfo kan een digitale aanvraag of verlenging uitvoeren.

Neem een kijkje op de nieuwe website met e-loket van het Parkeerbedrijf. Het webadres is www.parkeerbedrijf.gent.be. Je bereikt de website ook via de website van de Stad Gent: www.gent.be onder de rubriek Verkeer/Parkeren of onder de rubriek Bestuur en Administratie/e-loket.
Archief van 13 mei 2006.
Guido Van Peeterssen.